Van de boeking tot de check out,... hoe werkt het ?

de meest gestelde vragen rondom het huren van een van onze platbodems

  • Welk schip past bij mij en mijn tochtplannen ?

    ...hoe krijg ik advies van een vakman van Sailcharter Friesland over het passende schip, details en/of tochtplanning ?

    We hebben geprobeert om zo veel mogelijk informatie rond de schepen overzichtelijk op onze webpagina te verzamelen. Vaak blijven er toch nog individuele vragen. Uiteraard kan je altijd een mailtje sturen met jou vragen of binnen de kantoortijden bellen met een van onze medewerkers.

    Als je echt advies van de vakman wilt en eventueel ook al tochtplanning bespreken en leuke tips ontvangen, vraag dan via email of telefonisch een adviesgesprek aan. Dit kan als telefoongesprek of als zoom live meeting, zo dat je iedereen van de crew kunt uitnodigen om deel te nemen aan de zoom call en vragen te stellen.

    Bel 0515 79 65 49 voor het aanvragen van een adviesgesprek of stuur een mailtje naar: info@sailcharterfriesland.nl 

  • Hoe boek ik een schip bij Sailcharter Friesland

    Wat is de beste en makkelijkste manier om een schip of een tocht te reserveren? Kan ik ook een optie boeking aanmaken?

    Er zijn veel mogelijkheden om een schip te boeken bij Sailcharter Friesland. Natuurlijk is het ook mogelijk om voor een paar dagen een optie op een schip te krijgen.

    Online Boeking: De snelste en makkelijste manier is vaak de online boeking via onze webpagina. De online boeking bij Sailcharter Friesland biedt je alle mogelijkheden ook om extras erbij te boeken of in het commentaar vakje nog aanvullende vragen te stellen of verdere wensen aan te geven. Wel zijn de boekingen online alleen mogelijk voor de standaard huurperiodes. Uiteraard zijn afwijkende vertrek en terugkomsttijden mogelijk bij Sailcharter Friesland. Stuur dan een e-mailtje of bel gerust.

    Telefonisch boeken: De meest flexibele en meest personlijke manier van boeken. Bel binnen onze kantoortijden met een van onze medewerkers en boek jou schip makkelijk via ons boekingskantoor onder 0515 79 6549.

    Via email boeken: Of s nachts of vroeg in de ochtend. Stuur een email met jou gewenste datums en gegevens voor een boeking en we nemen zo snel mogelijk contact op met je.

     

  • wat gebeurd na de boeking

    als ik online of via het boekingskantoor geboekt heb, wat zijn dan de volgende stappen?

    Aansluitend aan jou boeking ontvang je van ons automatisch een email met de bevestiging van jou boeking. Bij een online boeking wordt deze bevestiging rechtstreeks van het online boekingsysteem verstuurd. Je ontvangt dan nog een tweede email met de definitieve bevestiging van ons boekingskantoor. als je niet binnen een dag een email ontvangen hebt met de bevestiging, bel dan gerust even of stuur ons een email. Kijk ook even in het Spam mapje van jou email account. 

    In de bevestigingsemail vind je het volgende: 

    HISWA huurcontract

    Factuur

    Betaallink

    aanvullende informatie rond de boeking en de vertreklokatie.

     

  • voor vertrek

    wat moet ik bedenken en waar moet ik eigenlijk exact naartoe en waneer ?

    In jou boekingsbevestiging vind je al de meeste gegevens rond jou boeking. 2-3 weken voor vertrek ontvang je nog een keer een email van ons met de laatste reisinformatie zoals adres van onze haven en check in tijd.

    Als bijlage van deze email ontvang je dan de technische handleiding ( boordboek ) van het gehuurde schip. Lees deze met rust door zo dat je tijdens de Check in op de haven nog onduidelijke punten en aanvullende vragen met een medewerker van onze technische dienst kan bespreken.

    Met deze email sturen we je ook een weblink om - als dit gewenst is - een aanvullende verzekering (SafetyTool) af te sluiten. Deze verzekering omvat een WA verzekering voor de schipper zoals een verzekering van de borgsom voor alle schepen t/m 15 meter.

    Ook bieden we in deze mail nog een keer de mogelijkheid om extras zoals beddengoed, bijboot, reddingsvesten en aanvullende uitrusting voor het schip te boeken.

  • uitrusting en inventaris van het schip

    wat kan ik verwachten als ik aan boord kom?

    Sailcharter Friesland zorgt ervoor dat je puur en zorgeloos kunt genieten van jou vakantie aan boord. Er is alles aan boord wat je nodig hebt. Wat betreft de bedden is er geen beddengoed aanwezig, wel hoofdkussens voor de maximale aantal personen aan boord. Deze zijn door ons voor je opgemaakt met schone kussenslopen. Linnenpakketten ( deken, laken, dekbedovertrek ) zijn bij ons te huur voor 20 EUR per persoon. Zal je beddengoed willen bijboeken, geef dit aub een paar dagen voor vertrek door aan ons kantoor.

    Alle schepen zijn door ons team op de haven technisch gecheckt op basis van uitgebreide technische checklijsten. Deze beinhouden alle techniek aan boord en de tuigage, zoals ook de romp en eventuele beschadigingen. Ook de schoonmaak werkt met checklijsten en het schip wordt grondig schoongemaakt en gecontrolleerd door ons team. Alles inventaris en uitrusting zijn dan bijgevuld en gecontroleerd.

    De inventaris en uitrusting per schip vind je op de webpagina van het schip in de rubriek "extra service" onder het vakje "inventaris". 

  • bij vertrek

    aangekomen op de haven, wat kan ik van Sailcharter Friesland verwachten en wat verwachten we van jou als huurder ?

    Van harte welkom op onze haven. Dit is het begin van jou vakantie met een van de mooiste platbodemschepen in nederland.

    In onze laatste email met de reisinformaties hebben we ook de afgesproken check in tijd aangegeven. Zorg dat je er op tijd bent maar niet veel eerder dan aangegeven. Dit in verband met schoonmaak en technische controle van de schepen. Geef ons de tijd en ruimte om de schepen goed voor te bereiden voor een zorgeloze vaarvakantie.

    Kom je later dan afgesproken,... bel ons dan en geef de verwachte aankomsttijd door. Op wisseldagen verzorgen we de uitgiftes van de schepen tot uiterlijk 18uur. Vanaf 18uur is uitgifte alleen op afspraak en tegen meerkosten mogelijk. Bruggen en sluizen zijn in Workum tot 20uur bedient.

    Aangekomen op de haven:

    Ga eerst even op kantoor langs om nog de laatste administratieve dingen af te handelen. Als de borgsom nog niet betaald is of het contract nog niet ondertekend, kan dat nu nog prima. Breng ook een rijbewijs of ID kaart mee zo dat we voor de verzekering hiervan een kopie kunnen maken.

    Ook extras kan je hier nog bijboeken. Een bijbootje met buitenboordmotor, automatische zwemvesten, het Waddenzeepakket of natuurlijk een van onze sjieke Polo Shirts voor de hele bemanning.

    Op kantoor ontvang je van ons naast verdere informatie ook een formulier of online formulier waarmee je het schip voor vertrek zelfs op schades of mankementen kan checken. Als er iets beschadigd is of iets ontbreekt meld het dan voor vertrek uit de haven nog op kantoor.

    Na het afhandelen van de administratie wijst een van onze kantoormedewerkers je de ligplaats van het schip aan en noemt en een ongevere tijdstip waneer een medewerker van de technische dienst langskomt voor een technische uitleg van het schip. Ken je het schip al of heb je na het doorlezen van het online boordboek geen vragen meer, dan mag je gewoon de lijnen los gooien en gaan varen.

    Voor vetrek van het schip is het schip in zijn geheel technisch gecontrolleerd en zijn de Dieseltank en Drinkwatertank vol, de Vuilwatertank leeg en staan er 2 Gasflessen aan boord waarvan 1 in gebruik is en een tweede volle fles als reserve aan boord staat.

    Verbruik ( Diesel, Drinkwater en Gas ) graag voor terugkomst weer bijvullen. Zorg ook dat de Vuilwatertank leeg is. Uiteraard kan dit ook door een van onze medewerkers bij ons op de haven maar dit is dan wel met extra kosten verbonden.

     

  • onderweg met het schip

    puur genieten van een paar dagen varen op een traditionele platbodem

    We doen alles om onze schepen met veel passie in een top staat te onderhouden. In de winter worden dan ook alle onderdelen preventief vervangen die niet meer 100% betrouwbaar werken. Dit is maandenlang werk in de wintermaanden. Op iedere wisseldag wordt naast de schoonmaak binnen en buiten ook alle techniek met checklijsten nagelopen en zo nodig gerepareerd. Dit om jullie vakantie een genot te maken met een perfect functionerend schip en zonder technische storingen. Natuurlijk kan je een defect nooit 100% voorkomen.

    In het geval dat er toch een technische storing is kan je ons dagelijks ( 7 dagen ) van 9-18 uur op onze Servicenummer bereiken +31(0) 6 13 56 4440 of via hetzelfde nummer per Whatsapp chat.

    Maak een foto van het defecte onderdeel of een kort video van de storing. Stuur deze makkelijk via whatsapp chat.

    Een van onze technische medewerkers belt dan zo snel mogelijk terug.

    Ook als storingen aan boord zelfs opgelost kunnen worden of op lokatie door een derde partij, informeer Sailcharter Friesland dan altijd via de servicenummer. 

    In het geval van nood

    Als het gaat om een spoedgeval ( medisch noodgeval of technisch noodgeval ) bel dan eerst met 112 of rechtstreeks met de kustwacht als het op open water is. De nummer van de kustwacht is +31 (0) 223 54 23 00

    Denk erom de situatie aan boord goed te omschrijven in de melding en houd de exacte scheepspositie bereid voor de noodmelding. Een melding doen via de KNRM helpt app is vaak makkelijker en nauwkeuriger dan een manuele melding.

    In het geval van een motorstoring of andere omstandigheden die een sleep nodig maken

    Als het schip niet meer uit eigen kracht kan varen door technische omstndigheden en er is geen spoed,... overleg dan eerst met Sailcharter Friesland via het servicetelefoon en vraag om advies. Neem NOOIT hulp aan van een Sleepdienst. Deze kosten zijn niet gedekt door de verzekering en gaan 100% ten laste van de huurder ( schipper ).

    Geef een melding via de KNRM app of via de assistentie-nummer van de kustwacht (+31 2235 42 300) en wacht op hulp van een KNRM schip. De KNRM is gefinanciert door donateurs dus met een donatie of een lidmanschap is de hulpverlening betaald en ontstaat er geen gedoe zoals met particuliere sleepdiensten.

    LET OP !! Noodgeval of niet ... achteraf altijd Sailcharter Friesland op de hoogte brengen van dit soort situaties en eventuele schades aan het schip of andere schades !!

  • bij terugkomst op de haven

    waneer moet ik het schip weer inleveren en waar met ik op letten...

    Naar een fijne en ontspannen zeiltocht weer terug op de haven meld je je op kantoor of via de service nummer +31 (0)613564440. Op het huurcontract is een eindtijd aangegeven. Zorg ervoor dat je er rond dit tijdstip bent en dat het schip dan leeg, bezemschoon en met volle tanks (water,gas,diesel) en een lege vuilwatertank weer ligt. Graag het schip weer op dezelfde plek afmeren waar je ook vertrokken bent.

    Een medewerker komt dan aan boord langs om de check out met jullie door te lopen. Dit gebeurd weer met een checklijst. Als je het schip buiten de tijdstip die op het contract aangegeven is wilt inleveren, dus eerder op de dag of zelfs een dag eerder, dan kan dat. Dan zal er geen medewerker van de technische dienst aanwezig zijn. Laat de sleutels dan binnen op de kaarttafel liggen en zet het schip niet op slot. Als er schades of mankementen zijn documenteer deze dan met een foto en stuur deze via whatsapp naar onze service telefoon.

    Een medewerker van de technische dienst loopt dan het schip op de volgende werkdag na en jullie ontvangen dan een feedback en/of meteen de eindafrekening.

     

    Na het officiele inleveren van het schip ontvang je een contante borgsom meteen retour als er geen schades zijn en de tanks vol zijn. Borgsommen die via de bank of credit card betaald zijn worden op dinsdag en donderdag op kantoor verwerkt en terug gestort.

  • nagenieten thuis

    na de zeilvakantie is voor de zeilvakakantie...

    ...voldaan en moe weer thuis aangekomen is het tijd om na te genieten. Alle indrukken van de prachtige natuur, de fantastische tocht, de schoonheid van de natuur en de prachtige waddenzee en de eilanden.

    Deel jou ervaring dan met andere huurders. we sturen een paar dagen na de terugkomst een mail met een beoordelings link. Deze beordeling worden op de webpagina getoont en dienen als orientering voor andere huurders van dit schip. Ook kan je hier prima wat fotos en indrukken van jou zeiltocht met een van onze prachtige Platbodems delen.

    Als je met onze technische dienst of administratie nog dingen wilt delen of een goede tipp heft hoe het schip nog beter kan worden, deel dit dan via de email met ons

Varen op het IJsselmeer en de wadden

Zelf varen of zeilen met schipper?

Enkele van onze grotere Lemsteraken zeilschepen bieden wij ook aan voor zeiltochten inclusief schipper. Dit aanbod is bedoeld voor gasten die weinig (of geen) ervaring met platbodem zeilen hebben maar toch willen genieten van de bijzondere sfeer aan boord van deze klassieke zeiljachten op het IJsselmeer of de Waddenzee. Zelf leren zeilen op een platbodem kan ook. Zeilcursussen, manoeuvreercursussen en zeilles horen bij ons verhuurprogramma.

kom zeilen met Sailcharter Friesland

Geniet van de rust en stilte of ga op avontuur met een van onze Platbodems